– Jag brukar sällan bestämma mig i förväg för vad en målning ska handla om. Ofta sitter jag och tittar på enkla, tanklösa skisser och då kan jag få syn på något som jag jobbar vidare på. Ofta handlar det om en slags spänning mellan mänskliga byggen och andra arters byggen, ja, hela biosfären, säger Stefan Uhlinder.
Mönsterrapporternas motiv kan tolkas som en civilisationskritik om man så vill. Eller så tittar man bara på verken rent visuellt, upplever den dekorativa effekten av färg och form. Det är den här dubbelverkan som finns inbyggd i de repetitiva mönstren som fascinerar honom.
– En mönsterrapport är lite som ett frö. När det växer bildas plötsligt en ny gestalt!
Hans fascination för mönster leder tillbaka till uppväxten på Söder i Stockholm. Hemma hos en moster stöter han för första gången på Josef Frank, den svensk-österrikiske arkitekten och formgivaren som skapat en odödlig mönsterskatt.
– Jag tittade på hennes fina gardiner och försökte komma på hur de där fantasifulla mönstren skapats. Det är inte helt enkelt att förstå.
Boken Pepis flora blev en nyckel. Idag behärskar Stefan Uhlinder konsten till fulländning. Han har kurser i mönsterkomposition (varit på Stenebyskolan i Dals Långed bl a) och han är textilansvarig på KKV, Konstnärernas Kollektivverkstad, i Stockholm.
Men någon »textilare« i vanlig mening ser han sig inte som. Han trycker på bomull, linne och papper. Både för hand och digitalt. Men det är inte brukstextil han skapar. Hans mönsterrapporter är unika verk precis som målningarna.
– Fast jag skulle gärna göra metervara, men det är en tuff bransch.
Som konstnär har han använt tekniken i flera offentliga gestaltningsuppdrag. Bland annat i det prisade uppdraget för Tunets Trygghetsboende i Råcksta som fått unika möbeltyg och tapetverk av Stefan Uhlinder.