Utställningen kommer direkt från Härnösands konsthall. Nu är den platsspecifikt byggd för Dalslands konstmuseum. Huvudmaterialet är en mängd flyttkartonger. Staplar, travar av kartonger utmed väggarna. Rektangulära lådor, eller uppsprättade för att användas likt byggnadsmaterial och skydd. På golvet mjölkpapp. Och bland kartongerna finns projektioner, föremål, affischer, större och mindre objekt.
– Det handlar både om flytt och flykt. Min förhoppning är att besökarna ska se både utställningslokalen och planeten jorden från ett nytt perspektiv. Skapa en slags osäkerhet, flyttar man in eller ut …? Visa hur tillfälliga vi är här på jorden, säger Dorinel Marc på telefon från Haninge, en vecka innan vernissage.
Efter en timmes engagerat samtal – Dorinel Marc pratar mycket snabbt och intensivt – måste han ge sig iväg och vi lägger på. I ett sms tackar han för samtalet och skickar samtidigt med ett foto, ett klipp från dagens tidning och skriver: »Nu sitter jag på bilverkstan och bläddrar i DN i väntan på att de ska programmera min bilnyckel. Reportage om bokmässan i Leipzig. Det är viktigt att värna om yttrandefriheten«.
Artikeln i Dagens Nyheter handlar om att högerextrema förlag släpps in på bokmässan i Leipzig. Dorinel Marc uppskattar detta och menar att det är ett sätt att värna yttrandefriheten och hålla demokratin levande. Vi har talat om saken tidigare på telefon.
Han säger:
– Jag är ingen politisk konstnär. Det jag gör handlar mer om de mänskliga värdena. Om kärlek och medmänsklighet. Lidande och förtryck, men inte ur ett vänster- eller höger perspektiv. Alla röster måste få höras. Vi har en tendens att vända bort blicken och döma ut människor vi inte tycker om. Mångfald är det viktigaste vi har här i Sverige, det var den som fick mig att stanna kvar, säger Dorinel Marc.
Uttrycket »att gå i någon annans skor« är en bra utgångspunkt för att kunna se saker ur nya perspektiv, menar han. Ibland gör han det rent bokstavligt, som att själv, i offentliga sammanhang, bära heltäckande burka. Den innebär inte självklart förtryck, menar han och förklarar;
– Burkan i sig kan vara en befrielse för den som vill känna sig anonym. Om den är självvald, kan den vara ett skydd.