I vardagsrummet finns allt textilt arbetsmaterial i korgar och i påsar. En del är färdigt, en del är pågående arbete. Processen är i ständigt löpande.
– Ett broderi tar ett par månader att göra. Ibland har jag flow och då går det lätt, men ibland blir det tråkigt, då får man lägga undan det och ta fram det senare.
Elisabet Eriksson (född 1952) har en lång konstnärlig verksamhet bakom sig och är representerad på många ställen i Västra Götalandsregionen. Hon arbetar huvudsakligen med textil. Broderar på lakan, dukar och handdukar, men använder också kläder, andra tyger och föremål i de textila collagen. Allt är av återbrukat material, sådant hon fått, hittat eller köpt billigt.
– Jag jobbar intuitivt, skissar först, men broderar sedan fritt. Tänker inte så mycket, utan mera bara gör. Samhället finns med, men det är inte alltid så tydligt. Jag vill egentligen inte att man ska förstå allt, säger Elisabet Eriksson, som är uppväxt med starka berättelser från det tidiga 1900-talet och fackföreningsrörelsens framväxt i Bohuslän. Hon har en stor släkt – pappa Göran hade 10 syskon – och i barndomshemmet på Härenäset i fick hon ofta höra historier om krigen och stenhuggarsamhällets hårda vardag. Berättelser som också gett henne en stor solidaritet med samhällets mest utsatta. Farfar var stenhuggare. Och farmor och farfar bodde på övervåningen av huset.
– Jag minns hur farmor sparat omslagspapper från Konsum som vi syskon fick rita på när vi kom upp till dem. Farfar var en mycket snäll människa, betonar Elisabet Eriksson.
I hemmet hade konsten en självklar plats, även om ingen var konstnär. Mamma Helen både sydde och vävde och introducerade den norska textilkonstnären Hanna Ryggen för sin dotter. Pappa var lantbrukare, men på fritiden filmade han, målade och tecknade.
En släkting fick henne att välja konstnärsbanan. Efter Stenebyskolan och Hovedskous målarskola gick Elisabet Eriksson på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg och linjen för fri textilkonst.
På Stenebyskolan föddes hennes stora kärlek till Dalsland. Av målare med Dalslandsanknytning är Olof Sager-Nelson en absolut favorit.
– Hans mörka, tunga, mystiska stämningar tycker jag mycket om, säger Elisabet Eriksson och tillägger att hon nog ska införskaffa en fiol till utställningen. Hon tänker på Sager-Nelsons målning »Fiolspelaren« från 1895 förstås.