– Nej, jag gör inte skelett och inte örontrumpeter, säger Eva Hild och ler.
Hon har vant sig vid publikens reaktioner och förekommer mina frågor. Hennes vita, tunnväggiga skulpturer, former som sluter och öppnar sig i en fascinerande rundgång, kan ibland onekligen föra tankarna till skelettdelar … men lika gärna något annat. När de böljande formerna växer, lyfter, och fylls av rymd och ljus, blir de till himlakroppar, möbiusband (oändlighetstecken), snäckor, koraller … tolkningsmöjligheterna är oändliga.
Själv beskriver hon dem som porträtt. Ett slags känslomässiga självporträtt. Redan i examensarbetet från HDK, Högskolan för design och konsthantverk, i Göteborg 1998, var hennes unika uttryck synligt. Runda former, buktande ut och in i varandra, utförda med en ofattbar teknik och precision. Nationalmuseum köpte in en av dessa.
– Mitt examensarbete handlade om kärlformer, det inre rummet och tryck. Både yttre tryck; från samhället, relationer, barn … och det inre trycket, jag själv. Det var denna dubbelhet jag gestaltade och är ett tema jag fortfarande arbetar med, säger Eva Hild.
Hon visar några foton ur sin konstnärliga produktion efter examen. Formerna är andra, men uttrycket, grundtonen, densamma. Vad som tillkommit är svart.
– Det är svårt att blanda in färger, det är formen som är det viktiga. Jag åkte en gång till Holland på kurs för att jag trodde att jag skulle hitta ett sätt, men det gick inte. Jag insåg att det räckte att bara ändra färg på leran. Med svart lera kunde jag skapa ett mer dramatiskt uttryck.