Att Clay Ketter använder byggnadsmaterial blir mer logiskt då man vet att han också är utbildad möbel- och byggnadssnickare. I New York drev han byggnadsfirma vid sidan om konststudierna. Och under uppväxten, med tre systrar i New Haven, var hantverk och konst naturliga inslag.
– Pappa gillade att tälja i trä och måla, han var ingenjör och hade ett 9–5-jobb, men sedan ägnade han sig åt sina intressen. Han var pianist också, och jag tittade mycket på honom och det han gjorde, berättar Clay Ketter, som har flera verk av pappan på väggarna i ateljén. De gjorde också flera samarbetsprojekt på senare tid, större målningar som hänger i ateljén.
Vi åker till den ombyggda skolan i Stora Uppåkra. Här har basen i hans verksamhet legat i 16 år, men nu ska huset säljas och verksamheten flyttas till Malmö. Det är lite av en uppbrottstid. Anrika Sonnabend Gallery i New York, där han regelbundet ställt ut under 18 år, och som representerat honom i USA, har lagt ner sin utställningsverksamhet. I följd av detta beslutade Clay Ketter att ta hem det lager av verk som galleriet haft i förvar. Några av dem visas nu i Dalsland.
Vi tittar på »Two Moon Compound« från 2006. Det skulle kunna vara en lägenhetsskiss. Materialmässigt är inslagen många: masonit, glas, plywood, silikon, olja, furu … och ett litet grågrönt fält – en bit av en vägg från ett Lundby-dockhus.
– Jag älskar den där grågröna färgen, säger Clay Ketter, jag har säkert slaktat tvåhundra sådana dockhus.
Materialen redovisas i verksbeskrivningen men är inte huvudsaken.
– Det viktigast för mig är att göra ypperligt abstrakt måleri! Det här är en välfungerande abstrakt målning. Kompositionen är det centrala, man känner med en gång i kroppen när det blir fel. En målning ska upplevas, som betraktare behöver man inte veta något förutfattat, menar Clay Ketter.