Det är inte första gången han är i Dalsland. Några år på 40-talet har satt outplånliga spår.
– Min mamma är född i Håbol och växte upp i närheten av Dals Ed. Vi åkte dit, mamma och jag varje sommar, och hälsade på hennes syster. De hade åtta barn och det var som en revolution för mig att komma ut där på landet, träffa alla kusinerna och få ingå i deras krets. Jag hade börjat teckna mycket då – rätt blodiga saker, sjörövare, pirater, krigsscenerier … – och de blev min publik. De stod i en ring runt mig och tittade och uppmuntrade mig att rita mer. De uppskattade också de lekar jag introducerade, som var en slags gestaltning av teckningarna. Mamma sydde kläderna till. De där åren har betytt väldigt mycket för mig, säger Jan Håfström som fortfarande gärna återkommer till Dals-Ed.
Barndomens intryck och upplevelser går som en röd tråd genom Jan Håfströms konstnärskap. Omformade och återskapade, igen och igen. Speglade mot den lilla världen, familjen, såväl som mot den stora, globala och politiska. Med referenser till populärkulturens hjältar – Fantomen, Tarzan och Robinson Kruse – men också till litterära och konsthistoriska verk som varit viktiga för honom, som Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta (1902) om kolonialismens övergrepp.
Som målare debuterade Jan Håfström på 1960-talet då popkonsten var det nya. Många minns säkert hans stora, suggestiva, målning Skogen som länge hängde uppe i samtidssamlingen på gamla Moderna Museet i Stockholm. En sugande bild av diagonalt slingrande trädstammar inbäddade i grönt lövverk. Som lianer i en djup djungeln. Popkonst? Ja faktiskt.