– Vissa saker vill jag inte ta beslut om varje dag, det gör det lättare att få saker gjort, säger Tomas Lundgren, och fram skymtar en strängt metodisk konstnär.
Varje tidig morgon i ateljén börjar på samma sätt. Först blandar han till den gråskala han alltid använder. Det är sju olika nyanser. Sen går han på motivet, vars konturer han tidigare tecknat upp på duken. Redan i förväg har han bestämt vilket avsnitt av målningen han ska göra just denna dag. Målningen är indelad i dagsetapper och successivt, dag för dag, växer bilden fram.
– Jag ändrar aldrig efteråt. Jag har dagen på mig för varje avsnitt, det är då oljan är våt och går att korrigera. Därför kan man se dissonanser mellan olika delar, så vill jag ha det. Det är som att lägga ett stort pussel. När hela ytan är täckt, då är det klart, berättar Tomas Lundgren, och tillägger att om målningen är bra då sparar han den, annars inte.
Jag träffar honom i ateljén på Konstepidemin i Göteborg. Han delar den med en tidigare kurskamrat på Valand, Fredrik Akum. Här är vitt, ljust och välstädat. På väggen rakt fram hänger två större vita, omålade dukar. Längre bort den serie av 20 mindre målningar som han nu visar på Dalslands konstmuseum.
Detta är första gången serien visas och den går under arbetsnamnet »Seeker«. Titeln syftar på hans eget sökande och kan ses som en lång associationskedja, där den ena bilden leder till den andra, berättar Tomas Lundgren.
I serien kan man hitta referenser till fotografier han tidigare målat av. Som bilderna av de skadade soldater som kommit hem från första världskriget, till exempel. Och sjukdomsbilder, deformerade människor.
Porträttet av Walter Benjamin, en tysk filosof som intresserar honom, har han gjort efter en passbild. Jane Morris, prerafaeliternas sällsamt vackra modell, är också avbildad. Det vilar en tung melankoli över den på sina ställen rätt obehagliga bildserien. En distanserad, iakttagande sorg över tider som varit, platser och människor som existerat, minnesbilder som sakta fragmentiseras och tonar bort.