Jag träffar dem i studion, en luftig f d industrilokal på Stenkolsgatan på Ringön i Göteborg. Ett stort tillskärningsbord, flera symaskiner, tygrullar och klädställningar med kläder, är det första man möter i entrén. Längre in finns datorerna, de digitala verktygen som är kärnan i Atacacs kommunikation. Här görs de 3D-animationer av Rickards design som kan ses på hemsidans webbshop (www.atacac.com). Plagg som, enligt en ny affärsmodell, kostar minst innan de börjar produceras, därefter stiger priset i tre steg fram till produktion.
Man säljer alltså plaggen – via hemsida, facebook, instagram och twitter – innan de finns! På så sätt får man direktkontakt med kunden, undviker överproduktion och gynnar den kund som kan bestämma sig tidigt och står ut med att vänta på leverans.
– Snabbhet mellan design och färdigt plagg är ett måste, menar de båda.
Därför har Atacac en egen liten syfabrik på plats, med några anställda. De syr också åt andra och ambitionen är att den avdelningen ska växa.
– Vi experimenterar oss fram. Det finns ett utvecklingsdriv i det här projektet som är nog så viktigt. Det är därför vi samarbetar mycket med andra och delar alla våra mönster. De kan laddas ner gratis från hemsidan. Så det är fritt fram för kopiering, bara roligt om någon vill göra det, säger Rickard Lindqvist.
Utställningen illustrerar hur Atacac på detta sätt rör sig mellan den virtuella världen och den fysiska. Avhandlingen och designmetoden finns med, liksom mönstren att dela. Ett hologram i full skala visar virtuella plagg. Och i ett provrum finns verklig Atacac design att se och testa. Ännu finns inget digitalt program för att prova plagg virtuellt på sig själv, i datorn eller i sin telefon.
– Men det är en utveckling som står för dörren, det är den vi väntar på. Det kommer att innebära ett paradigmskifte, säger Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg.