Sonia Hedstrand

LIFE IN 2.5 DIMENSIONS

Det tredimensionella livet är den komplicerade fysiska verklighet där vi jobbar, missar bussen, blir sjuka, svikna, känner oss osedda och blir deprimerade. Det tvådimensionella livet är bildernas, tv-seriernas och dataspelens spännande, vackra, dramatiska, underhållande och platta värld. Där är allt mycket enklare, och vi väljer att tillbringa mer och mer tid där. 

Vad händer när gränserna mellan den tvådimensionella och den tredimensionella världen suddas ut? När alla använder filter för att se bättre ut och bara postar om sina framgångar men inga motgångar? När du kan gifta dig med din älskade animékaraktär i ett VR-spel? När du kan hyra en partner som alltid är snäll och glad?

Videoinstallationen Life in 2.5 dimensions är en reflektion över hur den ökade graden av representation och performativitet både yrkesmässigt och socialt hör ihop med den globala upplevelsekapitalismens utveckling, samt hur den eskalerande konsumtionen av dataspel och sociala medier påverkar våra relationer och känslor.

Besökaren kliver in i en videoinstallation i essäform, som utifrån italiensk arbetsteori, poststrukturalistisk bildteori och fältarbete försöker förstå vår tid. I 40 korta animerade sekvenser och 10 intervjuer gestaltas det postindustriella konsumtionssamhälle där kommersiella bildmedier, spel och sociala medier förändrar våra känsloliv och relationer. Flera berättelser är hämtade från Japan, där de mest extrema uttrycken för emotionellt lönearbete inom upplevelse- och service­sektorn finns.

Begreppet två och en halv dimensioner är ursprungligen ett japanskt populärkulturellt begrepp, som innefattar cosplay och så kallade meido-kaféer. Med 2,5D menas att ett fenomen översätts från fiktionen till den fysiska verkligheten. Men idag glider det som förr kallades för verklighet ihop med fiktionen allt mer. Därav används i verket begreppet 2,5D för det tillstånd som Jean Baudrillard redan på 1980-talet kallade hyperrealitet, det vill säga livet i mediesamhället.

Uttrycket emotionellt lönearbete myntades av sociologen Arlie Russell Hochschild på 1980-talet. Hon studerade bland annat hur flygvärdinnor måste arbeta med sina känslor på flera olika nivåer. De senaste decennierna har antalet emotionella och hushållsnära tjänster ökat, och det emotionella arbetet har tagit sig in i fler sektorer på arbetsmarknaden. Inte bara i Japan utan även i andra post­industriella länder som Sverige.

På vernissagen på Dalslands konstmuseum 31 augusti kommer inhyrda sakura-arbetare jobba undercover som konstpublik. Ingen kan vara säker på vem som engagerar sig i konsten av egen fri vilja, och vilka som är där för att utföra ett emotionellt och performativt löne­arbete. I utställningen finns även en artist book om projektet som utkom 2023.


Sonia Hedstrand, konstnär och konstkritiker

Videoinstallationen Life in 2,5 dimensions av Sonia Hedstrand visas i den nedre utställningshallen.

Du kan även läsa och se mer på:

www.soniahedstrand.se

eller se hela projektet online på: www.researchcatalogue.net/view/1271964/1271965

Share by: